اقتصاد قبرس شمالی

21اردیبهشت1402
0 نظر

اقتصاد قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی از زمان اعلام استقلال خود از نظر اقتصادی و سیاسی وابستگی بسیار زیادی به ترکیه داشت اما در سال 2003، اقتصاد قبرس شمالی تغییر روند داده و از آن زمان تا به امروز مسئولین اقتصادی این کشور تماس‌های بیشتری با جهان خارج برقرار کرده و تلاش کردند تا روابط جدی اقتصادی بسازند. این موضوع باعث بهبود وضعیت اقتصادی این کشور شده است.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به اقتصاد قبرس شمالی انداخته و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

بررسی اجمالی اقتصاد قبرس شمالی

در بخش اول، نیاز است تا نگاه اجمالی به اقتصاد قبرس شمالی بیاندازیم. به صورت کلی وضعیت سیاسی و اقتصادی جمهوری قبرس شمالی به کشور ترکیه وابسته است اما در سال‌های اخیر تلاش شده تا این کشور به صورت مستقیم وارد بازار جهانی شود. اگر چه اندازه اقتصاد کشور قبرس شمالی کوچک است، اقتصاد این کشور از سال 2003 تا به امروز توانسته نرخ رشد بالایی را کسب کند. شکل کلی اقتصاد قبرس شمالی، بازار آزاد بوده و درآمد سرانه آن در سال 2014 نزدیک به 15 هزار دلار بود.

از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی قبرس شمالی می‌توان به بخش خدمات عمومی، تجارت، گردشگری و آموزش اشاره کرد. همچنین امروزه این کشور در بین سرمایه داران خارجی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و شاهد افزایش ساخت و ساز در این کشور هستیم.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد قبرس شمالی، بحث آموزش عالی در این کشور است. سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین المللی برای تحصیل به سراغ دانشگاه‌های قبرس شمالی آمده و از این طریق بخشی از سرمایه خود را وارد این کشور می‌کنند.

در نهایت نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که امروزه شاهد فعالیت بانک‌های کشور ترکیه، بانک‌های محلی قبرس شمالی و شعبه‌هایی از بانک‌های بین المللی در این کشور هستیم. از مهم‌ترین بانک‌هایی که در قبرس شمالی شعبه دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • HSBC
  • ING
  • Garanti BBVA
  • QNB Finansbank
  • Groupama
  • AXA

اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد قبرس شمالی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد اقتصاد قبرس شمالی باید به آن توجه داشته باشید این است که گردشگری یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد این کشور به حساب می‌آید. قبرس شمالی به واسطه موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوا مدیترانه ای بوده و این جزیره روزهای آفتابی و سواحل شنی بسیار زیبایی دارد. این ویژگی باعث شده تا همواره در طول سال گردشگران بسیار زیادی به سراغ این کشور بیایند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که جمعیت قبرس شمالی در حدود سیصد هزار نفر بوده و بخش مهم دیگری در اقتصاد این کشور، مربوطه به خدمات است. در واقع در  قبرس شمالی شاهد انواع هتل‌ها، خانه‌های روستایی سنتی و مهمان خانه‌ها هستیم که بخشی از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر وجود غذاخوری‌های مختلف، سالن‌های همایش و سمینار، استخرهای شنا، پارک آبی، فضاهای سبز و… از دیگر بخش‌های خدمات در کشور قبرس شمالی هستند که با ارائه خدمات به گردشگران باعث گردش چرخ اقتصاد این کشور می‌شوند.

نکات مهمی که در مورد اقتصاد قبرس شمالی باید بدانید

اگر قصد سرمایه گذاری در کشور قبرس شمالی را دارید، نیاز است تا به چند نکته بسیار مهم در مورد این کشور توجه داشته باشید. در وهله اول باید گفت که میزان تولید ناخالصی در کشور قبرس شمالی در سال جاری میلادی نزدیک به 4.23 میلیارد دلار است. از سوی دیگر بخشی از بودجه دولت در این کشور از مالیات بر درآمد تامین می‌شود.

در صورتی که در این کشور فعالیت اقتصادی داشته باشید، با درآمد سالانه 5 هزار لیر در ماه باید 10 درصد مالیات پرداخت کنید. اگر درآمد شما 5 تا 10 هزار لیر باشد میزان مالیات شما 20 درصد شده، اگر درآمد شما 10 تا 19 هزار لیر باشد این مالیات 25 درصد، اگر 20 تا 30 هزار لیر باشد مالیات 30 درصد و در نهایت برای درآمدهای بیش از 30 هزار لیر در ماه، باید 37 درصد مالیات پرداخت کنید.

همچنین به منظور بررسی وضعیت اشتغال در قبرس شمالی باید گفت که متوسط درآمد مردم قبرس شمالی در این کشور بین 12 تا 15 هزار لیر در ماه بوده و همچنین نرخ بیکاری در این کشور 5 درصد است.

پیام بگذارید