مقایسه قبرس شمالی با کشورهای همسایه

20اردیبهشت1402
0 نظر

کشور قبرس شمالی با کشور‌های ترکیه، سوریه، مصر، یونان، فلسطین و قبرس جنوبی همسایه است. اما بیشترین مقایسه‌ای که ایرانیان برای‌شان مهم است، مقایسه قبرس شمالی و کشور  همسایه اش ، ترکیه است. به همین دلیل ما در اینجا قرار است به مقایسه این دو کشور می‌بپردازیم.

مقایسه قبرس شمالی با ترکیه

۱. اقامت قبرس شمالی

در ترکیه سقف خرید ملک تعیین شده است. یعنی حداقل باید ۷۵ هزار دلار  برای خرید ملک سرمایه‌گذاری کنید تا اقامت ترکیه به شما داده شود. اما در قبرس شمالی سقف خرید ملک وجود ندارد. یعنی شما با خرید ملک با هر قیمتی می‌توانید،‌ اقامت دریافت کنید.

دولت ترکیه در شهر استانبول یک سری  قوانین مثل منطقه‌بندی کردن، وضع  کرده است. در واقع به علت هجوم مهاجرین غیر تُرک این قانون را وضع کرده است. هر منطقه می‌تواند ۲۵ درصد مهاجر غیر ترک داشته باشد. یعنی حتی با خرید ملک نمی‌توان اقامت ترکیه را دریافت کنید. اما در قبرس شمالی این محدودیت‌ها وجود ندارد.

۲. قیمت ملک در قبرس شمالی

قیمت ملک در ترکیه به دلار است و وقتی که قرارداد بسته می‌شود به لیر ترکیه نوشته می‌شود. این یعنی زمانی که می‌خواهید ملک‌تان را به فروش برسانید به لیر ترکیه، ملک را از شما خریداری می‌کنند که نتیجه آن افت سرمایه شماست. اما در قبرس شمالی، شما ملک را با پوند خریدار کرده و به پوند به فروش می‌رسانید؛ این یعنی رشد سرمایه.

۳. سند ملک خریداری شده در قبرس شمالی

در ترکیه سند ملک به صورت ۹۹ ساله است، اما در قبرس شمالی به صورت عرصه و عیان است.

عبارات حقوقی، “عرصه” به معنای زمین و “اعیان” به معنای ساختمان‌های بناشده بر روی آن، استفاده می‌شود. مالکان زمین در اکثر موارد همزمان مالکان ساختمان‌های بنا‌شده روی آن هستند. در برخی موارد، زمین متعلق به یک نهاد دولتی یا شخص دیگر است و ساختمان‌های موجود روی آن متعلق به افرادی هستند که در آن زندگی می‌کنند.

مالکیت اعیان به صورت جداگانه با سند مالکیت اثبات می‌شود، که می‌تواند به منظور دریافت وام یا اجاره دادن به دیگران از آن استفاده شود. مالکان اعیان دارای مالکیت ۹۹ ساله هستند و پس از آن مدت، مالکین عرصه می‌توانند اعیان را با قیمتی که توسط کارشناس تعیین می‌شود، خریداری کنند و یا آن‌ها را تخریب و بازسازی کنند. در ترکیه، مالکان فقط اعیان هستند ولی در قبرس شمالی مالکان هم عرصه و هم اعیان هستند.

۴. امنیت قبرس شمالی

قبرس شمالی پنجمین کشور امن دنیاست و از این نظر قابل قیاس با کشور ترکیه نیست. چون ترکیه کشور با مساحتی بزرگ اما، مساحت کشور قبرس شمالی کم است. در هر صورت آمار جرم و جنایت در قبرس شمالی تقریبا در حد صفر است.

۵. هزینه‌ های زندگی

قیمت بنزین، هزینه‌های زندگی و خرید و اجاره ملک در قبرس شمالی به مراتب کمتر از ترکیه است.

۶. حقوق

حقوق پایه در قبرس شمالی ۹۰۰۰ لیر ترکیه است در حالی که حداقل حقوق در کشور ترکیه، ۵۰۰۰ لیر ترکیه است.

سخن پایانی

اگر قصد خرید ملک در قبرس شمالی را دارید با می‌توانید با مشاورین متخصص گروه قبرس شمالی تماس بگیرید. در این مشاوره به طور کامل شما را در این زمینه راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید با دید باز بهترین انتخاب را داشته باشید.

پیام بگذارید