قبرس شمالی کجاست و موقعیت جغرافیایی آن

9اسفند1398
0 نظر
قبرس-شمالی-کجاست-و-موقعیت-جغرافیایی-آن

کشور قبرس شمالی طی کودتایی که در سال ۱۹۷۴ رخ داد، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد.  قبرس شمالی در شرق دریای مدیترانه و در جنوب کشور ترکیه است. این بخش که با نام «جمهوری ترکیه قبرس شمالی» شناخته می‌ شود، یکی از کشور‌های خودمختار جهان است.

این جزیره مورد توجه بسیاری از گردشگران، مهاجران و محصلان قرار دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی موقعیت جغرافیایی قبرس شمالی بپردازیم.

جغرافیای قبرس شمالی

قبرس شمالی سومین جزیره دریای مدیترانه است که به عنوان مروارید مدیترانه شناخته می‌ شود و به شکل گیتار گونه‌ ای توسط آب‌ های مدیترانه احاطه شده است. علاوه بر همه این‌ ها این جزیره یک مسیر ارتباطی میان سه قاره آسیا، افریقا و اروپاست.

دقیق‌ تر اگر بخواهیم بگوییم؛ این جزیره از بخش شمالی با کشور ترکیه و از بخش جنوبی با مصر همسایه بوده همچنین از بخش غربی با یونان و از بخش شرقی با سوریه هم مرز هستند.

مساحت، جمعیت و واحد پول قبرس شمالی

قبرس شمالی با مساحت حدود 3.355 کیلومتر مربع و سهمی  حدود 2.7 درصد از آب‌ های آزاد را دارد. جمعیت قبرس شمالی برای سال 2023، 313626 نفر است که 0.004٪ از کل جمعیت کل زمین را تشکیل می‌ دهد. این کشور از نظر جمعیت در رتبه 178 قرار دارد. پایتخت قبرس شمالی لفکوشا و لیر ترکیه (TRY) واحد پول‌ش است.

گردشگری در قبرس شمالی

قبرس شمالی به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط طبیعی زیبایی که دارد، به ویژه سواحل‌ش، یک مقصد گردشگری محبوب است. سواحل الساندور، کارپاس، فاماگوستا از جمله سواحلی هستند که در این منطقه وجود دارند. دیگر جاذبه‌ های قابل توجه در قبرس شمالی شهر های باستانی نیکوزیا، گیرنه و فاماگوستا هستند. به طور کل یکی از موارد موثر در توسعه اقتصادی این کشور، گردشگری است.

اهمیت موقعیت قبرس شمالی برای سرمایه‌ گذاری

با توجه به محل جغرافیایی، آب و هوای مساعد، ثبات اقتصادی و امنیت بالا، قبرس شمالی به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌ گذاری در نظر گرفته می‌ شود. با ارزش افزوده بالایی که قبرس شمالی در بخش املاک و مستغلات دارد، نظر سرمایه‌ گذاران بین‌ المللی بسیاری را از سراسر دنیا به خود جلب کرده است.

به دلیل ورود تعداد زیادی از توریست‌ ها، افراد خارجی و جمعیت قابل توجهی از دانشجویان در این کشور، تقاضای بالایی برای اجاره مسکن به صورت کوتاه و بلند مدت وجود دارد. این نیز باعث آسوده خاطر شدن سرمایه‌ گذاران در بخش املاک خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله گفته شد که قبرس شمالی جزیره‌ ای خودمختار در شرقی دریای مدیترانه و در جنوب کشور ترکیه است. اما آنچه این کشور را مورد توجه جهانیان به‌ویژه ایرانیان قرار داده، محیط امن ایجاد شده برای گردشگری، تحصیلات و سرمایه گذاری است.

شما می‌ توانید سوالات خود را از کارشناسان املاک و مستغلات قبرس شمالی بپرسید.

پیام بگذارید